Ticaret / Osmanlı Limanları /Yabancılar ile Ticaret / 17.
Yüzyıl
* Goffman. D., İzmir ve Levanten Dünya
(1550-1650). Çev. Anadol. A., Neyyir.
K., Tarih Vakfı Yurt Yayınları. İstanbul
1995.
İzmir’in, Sakız’ın ve Ege'deki diğer Osmanlı limanlarının önemini yitirişi Osmanlı İmparatorluğundaki
çeşitli toplumsal değişimler (merkezi idarenin otoritesindeki tükenişe bağlı olarak, yerel yöneticilerin nüfuzunun
artışı, celali isyanları, sürekli enflasyon vb) nedeniyle 16. Yy sonundan
itibaren İzmir’in canlı bir liman kenti olarak ortaya çıkışı anlatılıyor. On altıncı yüzyıl ortasında Osmanlıların Sakız’ı ilhak edişleriyle
yabancı tüccarlar için Sakız’ın bir Hristiyan ileri karakolu, antreposu olarak
önemini yitirdi. O zamana dek Batı Anadolu hinterlandından
toplanan mallar Çeşme limanında toplanır,
küçük tekneler ile Sakız’a getirilir ve Avrupa’ya giderdi. Transit
ticaretin bu önemli limanı artık önemsizleşti [1]. Korsan saldırılarından korunaklı, gene hinterlanda kolay ulaşılabilecek
konumdaki İzmir transit ticaretin yeni odağı olarak Hristiyan tüccarlar
tarafından seçildi. Ancak, daha önce
Fransız ve Venedik egemenliğinde olan Akdeniz ticareti İngiliz ve
Hollandalıların girişi ile çakışınca bu eski ticaret devletleri ciddi olarak
etkilendiler. İzmir ticaretin yeni merkezi olarak daha büyük olanaklar
sunmaktaydı. Bu olanaklar ve artan ticaret hacmi Doğu Akdeniz’i bir korsanlar denizine
dönüştürdü. Ticareti Fransız ve Venediklilerin elinde almaya kararlı İngiliz ve
Hollandalılar da Akdeniz’de önce korsanlıkla işe başladılar [2] . Bu korsanlık İskenderiye ve İstanbul arasında
hayati önem taşıyan tahıl yolunu da kesintiye uğrattı. Özellikle İngilizlerin
saldırgan tutumları Venediklilerin 17 yy başlarından itibaren Doğu Akdeniz
ticaretindeki ağırlıklarını kaybetmelerine neden oldu.
Goffman Kitabında
özetle bunları anlatıyor. Musevi cemaatinin gelişimi, Fransız ve İngiliz
tüccarları, özellikle 17 yy. başlarında Venediklilerin Limanda ve gerisinde
ticaret kabiliyetlerinin nüfuz azalışlarına bağlı olarak çöküşü, Batı
Anadolu hinterlandının Batı tüccarının sürekli mal talebi karşısındaki
transformasyonu ana hatları ile
incelenmiş.
..................
[1] Sakızdaki transit ticaretin bunalımı ada ekonomisindeki diğer sektörleri etkilemedi. Hem imparatorlukta, hem de Batıda çok aranan bir madde olan sakızdan elde edilen vergi 1604-1607 arasında değişmeden 2 milyon akçenin üzerinde kaldı. Pazar rüsumları ve diğer gelirler az da olsa arttı.
[2] Özellikle İngilizler. 1591 Kapütilasyonları ile kendilerine sağlanan uygun koşullara rağmen...
[1] Sakızdaki transit ticaretin bunalımı ada ekonomisindeki diğer sektörleri etkilemedi. Hem imparatorlukta, hem de Batıda çok aranan bir madde olan sakızdan elde edilen vergi 1604-1607 arasında değişmeden 2 milyon akçenin üzerinde kaldı. Pazar rüsumları ve diğer gelirler az da olsa arttı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder