Eski Hal ( Kadıköy Haldun Taner Sahnesi)
Vapur Kadıköy’e yanaşıp, şahsiyetsiz ve sıradan yolcu salonundan çıkıldığında insanın önüne deyim yerindeyse “lök”
gibi başka bir yapı çıkar. Solundaki otobüs durakları, gazete bayileri,
inanılmaz pislikte kokular saçan büfeler ile yanına yöresine konuşlanmış türlü
anlamsızlığın ortasında ve ilginçtir. Dikkatle bakılmayı hak eder. Belediye tarafından
1920’lerin ortalarında hal olarak kullanılmak amacıyla, 225.000.- TL gibi büyük
bir para harcanarak yapılmıştır (Sayar 1937). 1. Milli
Mimari üslubundadır. Yani,
tasarlayan zat Osmanlı historisizminden yana kullanmıştır tercihini.
Kadköy | Eminönü - Karaköy İskelesi | 2013 |
Açık ucu kara tarafına bakar şekilde tasarlanmış U biçimli planın iki yandaki kütleler dükkan ve büroları içerir. Ortada ise cam örtülü bir teşhir, satış alanı olarak bırakılmıştır. Bu cam örtünün iklime ve yapılan işe uygunsuzluğu, büroların sayısının anlamsızca fazla olması anlaşılan yapıldığı dönemde sık dile getirilen şikayetlerdendir. Mimar Zeki Sayar [1] Arkitekt dergisindeki makalede dönemin nezaket kurallarının elverdiği ölçüde “acımasızca” eleştirir binayı (Bu konuda beyan edecek hem aklı hem de bilgisi vardır. 1933’de İzmir Şehir Hali yarışmasını kazanan proje onunkidir!).
Kadıköy | Hal | 1920'ler | Konservatuar | Haldun Taner Sahnesi | 1980'ler | 2013 |
Açık ucu kara tarafına bakar şekilde tasarlanmış U biçimli planın iki yandaki kütleler dükkan ve büroları içerir. Ortada ise cam örtülü bir teşhir, satış alanı olarak bırakılmıştır. Bu cam örtünün iklime ve yapılan işe uygunsuzluğu, büroların sayısının anlamsızca fazla olması anlaşılan yapıldığı dönemde sık dile getirilen şikayetlerdendir. Mimar Zeki Sayar [1] Arkitekt dergisindeki makalede dönemin nezaket kurallarının elverdiği ölçüde “acımasızca” eleştirir binayı (Bu konuda beyan edecek hem aklı hem de bilgisi vardır. 1933’de İzmir Şehir Hali yarışmasını kazanan proje onunkidir!).
Hemen yanı başındaki Kadıköy çarşısı ve
çevre yolları ile bağlantısı düşünülmemiş oluşu da eklenince, yapı uzun yıllar
boş kalmış, otuzların ortalarında bir bölümü İtfaiye garajına çevrilmiş, yine de
yeterince değerlendirilemeyen orta alan bir süre sonra hurda deposu haline
gelmiştir. Uzun yıllar boş tutulur, sonra seksenlerde pek kötü eklemeler
marifetiyle konservatuar ve tiyatro olarak kullanılmaya başlanır! Adı
Artık “Haldun Taner Sahnesi”dir. Yakın zamana kadar yakınlardan geçerken tüm o
keşmekeşin ortasında içeriden klasik müzik sesleri duyulurdu. Biz o sesleri
duyabiliyorsak, ders çalışmaya çalışan zavallılar da dışarıda olan biteni duyuyorlardı
büyük olasılıkla. Yapı bugün bir bütün olarak; yapılış amacıyla, öğrencilerle,
tiyatro izleyicileriyle, pis kokulu döner büfeleriyle, Kadıköylülerle ve de Rahmetli Zeki Sayar’la dalga geçip durur…
Denizden | 2012 |
Sağda, az ileride Beşiktaş iskelesi olarak kullanılan yapıyı görürüz. Civardaki birbirine yakın dönemde yapılmış üç yapı içinde (Hal binası, Şehremaneti ve İskele) en yıkık dökük olandır ve anlamsız ilavelerle de iyice çirkinleştirilmiştir. Aslında Mimar Vedat Tek Bey Haydarpaşa ve Moda İskelelerini yaparken burası içinde bir proje hazırlamış fakat ne hikmetse uygulanmamıştır.
Taa 10 yıl sonra, 1926’da bu iki
katlı yapı inşa edilir. Yapanı bilinmez. Bu da 1. Milli Mimari akımı izlerini
taşır, çok kötü de değildir belki ama dediğim gibi eklemeler öyle berbattır ki,
iç bulandırır. Ön teras, çatı, kara
tarafındaki yolcu şeyi, yandaki çay iktisadi teşebbüsü… Önünden aceleyle geçerken
tüm bunlar algılanmaz elbette. Kara tarafında bir iki dakika zaman ayırıp göz
gezdirirseniz, orijinal yapıyı sezmek – bir parça - olasıdır. Deniz tarafından o da okunmaz. En
son 1988’de restore! Edilmiş, iyice içine sıçılmıştır.
Kadıköy | Beşiktaş - Adalar İskelesi | 1920'ler | 2013 |
Sağda, az ileride Beşiktaş iskelesi olarak kullanılan yapıyı görürüz. Civardaki birbirine yakın dönemde yapılmış üç yapı içinde (Hal binası, Şehremaneti ve İskele) en yıkık dökük olandır ve anlamsız ilavelerle de iyice çirkinleştirilmiştir. Aslında Mimar Vedat Tek Bey Haydarpaşa ve Moda İskelelerini yaparken burası içinde bir proje hazırlamış fakat ne hikmetse uygulanmamıştır.
Beşiktaş - Adalar İskelesi | Cepheden Detay| 2013 |
Tek hoş tarafı kapının önünde kimse
tarafından rahatsız edilmeden rahatça uyuyan, şişman ve uyuşuk köpek galiba… Bu
yaz (2013 yazı) fazla denk gelmedim ama
eminin havalar soğuyunca yine gelecektir.
Kadıköy | Meçhul Balıkçı | 2013 |
Eminönü | Meçhul Hamal | 2012 | 2013 |
Devam Edecek...
BvP
Fotoğraflar BvP
..........
[1] Zeki Sayar, Mimar dr. h.c ; 1905'de İstanbul'da doğdu. 1923'de Sanayi-i Nefise Mektebi Alisi'ne girdi, 1928'de Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Mimarlık Bölümünden mezun oldu ve serbest mimarlık yapmaya başladı. 1931'de Abidin Mortaş ve A.Z. Kozanoğlu ile "MİMAR" dergisini yayınlamaya başladılar. 1935'den sonra "ARKITEKT" adını alan dergiyi 1942'ye kadar A. Mortaş ile, sonra yalnız olarak 1980 yılı sonuna kadar 50 yıl boyunca yayınladı.
1945-1948 yıllarında Türk Yüksek Mimarlar Birliği İstanbul Şubesi başkanlığını yaptı. Bu süre içinde T.M.M. Odalarının kurulmasına öncülük etti ve çalışmaları yürüttü 1972'de İDGSA Temsilciler kurulu tarafından "Türk Mimarisi, Türk Plastik sanatlarının yurt içinde ve yurt dışında tanıtılmasına karşılık, "onursal doktorluk" payesi verildi. 1981'de de Mimarlar Odası tarafında kendisine onur plaketi verilmiştir. (Arkitekt Dergisi Ciltleri arkasında yer alan biyografi) 2001 yılında hayatını kaybetti.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder