Emsallerine faiktir

Mart 14, 2010

Teneke Makineler ve Deri Ceketli Adamlar

İkinci Dünya Savaşı bugün hala çok ilgi çeken bir dönem. Üzerinden yalnızca altmış beş yıl geçmiş olmasına rağmen, Eylül 1939 ile Mayıs 1945 arasında olan bitenler sanki başka bir galakside ve çok uzun zaman önce olup bitmişe benziyor. Bu garipsemenin ve yoğun ilginin bir nedeni de, sanırım gerçekleştiği zaman dilimde sıradan gelen çoğu olay ve kişiliğin savaş sonrasının hızla değişen dünyasında “normal” olanın karşısında bulunması.

Gerçekten de, fantastik bir dünyada yaşanmışa benzeyen olayların aktörlerinin çoğu Alman Hava Kuvvetleri ya da “Luftwaffe” içinde yer alıyor. Popüler kültür algısında sert, donuk, fanatik ve kusursuz olarak işlenen bu yaratıklar deri ceketleriyle garip makinelere biner, günümüzün sıradan insanının aklından bile geçiremeyeceği hünerler sergilerler. Fanatik ve sert olmalarının yanı sıra hemen hepsi havadaki rakiplerinin onur ve cesaretini önemser (Burada yerden beş-altı bin metre yükseklikte, ince metalden kötü bir işçilikle inşa edilmiş uçakların içinde saatte ortalama beş yüz kilometre hızla yaklaşırken birbirlerine ateş eden insanları düşünün). Tuhaf olan, bu algıdaki öğelerin önemli bir bölümünün gerçek olmasıdır.

Savaştan hemen sonra, havadaki çatışmanın önemli-önemsiz aktörleri hemen anılarını yazmaya girişti. Kaybeden tarafın anıları belki de en çok ilgi çekendi. Çünkü özellikle savaşın son yıllarında ne tür bir mücadele verilmiş olduğu biliniyordu. Bin dokuz yüz ellilerin başından itibaren Alman Pilotları anılarını yayınlamaya başladılar ve çoğu hemen İngilizceye çevrildi[1] . Bunlardan Hans Ulrich Rudel’in 1952 tarihli “Stuka Pilot”, Heinz Knoke’in 1953 tarihli “I Flew for Führer” [2] , Gunter Bloemertz’in “Heaven Next Stop” ve Adolf Galland’ın “The First and The Last” kitapları ilklerden. Soğuk Savaş başlarında Batı Dünyasında değişen “düşman” retoriği bu kişilerin bazı özelliklerinin öne çıkarılmasına bazılarınınsa göz ardı edilmesine sebep oldu. Örneğin, Ateşli bir Nasyonal Sosyalist olan Hans Ulrich Rudel’in bu özelliği değil de, 512 Sovyet tankını yok edişi vurgulandı.

Bu çok acaip insanlar ve maceraları halen büyük ilgi toplamakta. Anıları, yaşam öyküleri, kullandıkları uçaklar, düşürdükleri uçakların tipi, kamuflaj renkleri, uçuşa çıkmadan önce kahvaltıda ne yedikleri, ayakkabı numaraları...Herşey en ince detayına kadar bu işlere ilgi duyanlar tarafından biliniyor.

Gelelim zeka ve bilgi testimize: Kadın dergilerindeki “bakalım ne zaman yiyeceksiniz?”, “o da sizin kadar gereksiz bir canlı mı?” türünde olsa da konu itibarıyla bazı farklar var.

1. II. Dünya Savaşı sırasında Alman Hava Kuvvetlerinin ünlü isimlerinden General Adolf Galland savaştan sonra bir süre “boşta gezenin boş kalfalığı” yaptı. Sonra bir “tanıdığın” vasıtası ile bir ülkenin hava kuvvetlerinin jet modernizasyon ve eğitiminde yer aldı. Kimdi bu “tanıdık” ve işe girdiği hava kuvveti ?

a) Hindistan Hava Kuvvetleri – Sir J.J.”Jonny” Jonhson

b) Burma Hava Kuvvetleri – Angelina Jolie

c) Arjantin Hava Kuvvetleri – Kurt Tank

d) Mısır Hava Kuvvetleri – Eduard Neumann

e) Yugoslav Hava Kuvvetleri – J.B. Tito

2. II. Dünya Savaşı sırasında Alman Hava Kuvvetlerinin as pilotlarından “Afrika Yıldızı” Hans Joachim Marseille bir film yıldızı kadar yakışıklı, içkici ve zampara fakat bir o kadar da usta bir pilottu. Akıl almaz nişancılık ve pilotluk yeteneği ile 1 Eylül 1942 günü, 17 adet İngiliz Hava Kuvvetleri uçağı düşürdü. Bir günde düşürülen uçak sayısına ait bu rekor yalnızca bir pilot tarafından – 18 olarak – Sovyet cephesinde kırıldı. Kimdi bu pilot ?

a) Hermann Goering

b) Yıldırım Akbulut

c) Cilalı İbo

d) Harpo Marx

e) Emil Lang

3. Hava savaşı ya da daha özel tabiriyle, “it dalaşı-dogfight” iki uçağın birbirinin arkasına geçip iki puan alması temeline dayanır, yani kim daha dar bir daire içinde dönerse diğerinin kuyruğuna yapışır vs,vs., Dar dönüş iyi, hoş olmakla birlikte kedinin de kuyruğunu fazla çekmemek gerekir. Uçağın limitlerini zorlayacak kadar dar dönüşler kontrol kaybına sebep olabilir. II. Dünya Savaşı sırasında Amerikan Hava Kuvvetlerinin as pilotlarından birisi yaşamını böyle kaybetti. Bu pilotu ve içinde şansını çok zorladığı uçağı bilin bakalım..

a) Richard J. Bong - P38 Lightning

b) Joseph McGuire - P38 Lightning

c) Francis Gabreski - P47Thunderbolt

d) Clint Eastwood - F15 Eagle

e) Robin Olds - P51 Mustang
4.18 Nisan 1945 günü, savaşın bitmesine birkaç hafta kala JV44 üssünden üç Messerschmitt 262 havalanmak üzereydi. (Bu üç pilotun toplam hava zaferi en az 581 olarak hesaplanmaktadır) [3] . Kalkıştan hemen önce ME262’lerden birinin sol iniş takımı pistteki bomba kraterlerinden birine girdi ve motorları yere sürünen uçak alev alıp patladı. Yüzünde ciddi yanıklarla uçaktan kurtulan ve savaştan sonra yeniden kurulan Alman Hava Kuvvetlerinde önemli görevlerde bulunan bu pilot kimdi?

a) Erbo Graf Von Kageneck

b) Johannes Steinhoff

c) Walter Nowotny

d) Opel Von Volkswagenstein

e) Sadettin Teksoy

Madem gevezeliği Alman Hava Kuvvetleri aslarından yapıyoruz, alın bir tane daha... İşte hodri, işte meydan !

5. Albay Hermann Graf 212 hava zaferi ile yeryüzünde en çok uçak düşüren 9. kişidir. 2 Ekim 1942'de 200. zafere ilk ulaşan pilot ünvanına da sahip Hermann Graf aynı zamanda ünlü bir futbol oyuncusuydu. Savaş başlamadan önce oynadığı son takımını biliyor musunuz ?

a) Verder Weremem

b) Muhafız Gücü

c) Dinamo Berlin

d) Dortmund İdman Yurdu

e) Bayern Münih

Havada bin bir türlü cambazlık yapan bu adamların yaşamları nasıl son bulmuş olabilir sizce? Bilginizi sınayın! Bedava…

6. Gelmiş geçmiş en başarılı gece avcısı Heinz-Wolfgang Schnaufer 114’ü dört motorlu olmak üzere toplam 121 uçak düşürmüş ve Hitler tarafından Şövalye Haçına Pırlantalar nişanı ile onurlandırılmıştı. Bu parlak havacının yaşamının nasıl son bulduğunu biliyor musunuz ?

a) 19 Kasım 1944 gecesi İngiliz Hava Kuvvetleri'ne ait bir Mosquito av uçağı tarafından düşürülerek...

b) Bir propaganda gezisi sırasında kötü hava şartlarında Paderborn hava alanına inmeye çalışırken yüksek gerilim hatlarına çarparak...

c) 1983'de eşi ile birlikte araba kazasında...

d) 1950'de Fransa'da üstü açık arabası ile giderken, boş oksijen tüpleri yüklü bir kamyonla çarpışıp, kamyondaki tüplerin altında ezilerek...

e) 1950'de Almanya'da “Hockenheimring” yarış pistinde yarış sırasında...

Cevap veriyorum:

1/c) Arjantin Hava Kuvvetleri – Kurt Tank. Gen. Galland İngilizlerce esir alındıktan sonra 1947'de özgürlüğüne kavuştu. 1948'de ünlü Fw190 avcı uçağının tasarımcısı Kurt Tank aracılığı ile Arjantin Hava Kuvvetleri ile üçer yıllık iki anlaşmanın ardından 1954'de kendisine, savaş sonrası Alman Hava Kuvvetlerinin Komutanlığı teklif edilmesi üzerine Almanya’ya döndü. Fakat bu öneri gerçekleşmedi ve komutanlığa Gen. Josef Kammhuber atandı.



2/e) Emil Lang. Alman Hava Kuvvetleri'nin en başarılı pilotlarından biriydi. Av pilotlarının yaş ortalaması dikkate alındığında oldukça “yaşlıydı” (1942 de 52. av filosunda katıldığında 33 yaşında!) Fakat bu, eski Lufthansa pilotunun, bir günde 18, üç hafta gibi bir sürede 72 uçak düşürmesine engel olmadı. 3 Eylül 1944'de Fransa üzerinde Amerikan P47 Thunderbolt avcı uçakları ile çarpışırken öldüğünde 173 hava zaferi sahibiydi.



3/b) Joseph McGuire - P38 Lightning.

Meraklısına Not: Richard J. Bong savaştan sonra Lockeed Şirketi'nde test pilotu oldu ve P-80 Shooting Star Jet uçağı denemeleri sırasında öldü. Robin Olds savaştan sağ çıkıp, Vietnam Savaşı'nda da “General Robin Olds” olarak bir miktar daha uçak  düşürdü. Francis Gabreski Kore Savaşı'na albay olarak katıldı ve uçak düşürmeye devam etti.

4/b) Johannes Steinhoff.

Meraklısına Not: Opel Von Volkswagenstein, kullanılmış araba işine girdi. Sadettin Teksoy şansını medya dünyasında denemeyi tercih etti. Walter Nowotny Me 262 ile uçarken, 7 Kasım 1944 de üssünün yakınlarında Amerikan avcı uçakları tarafından düşürüldü. Erbo Graf Von Kageneck 24 Aralık 1941’de bir İngiliz Hurricane’i tarafından düşürüldü. Napoli’de bir hastanede öldüğünde 67 hava zaferi sahibiydi.

5/f) Hiçbiri

Meraklısına Not: Yaa uğraşmayın böyle abuk sabuk şeylerle, ne bileyim ben? yok hangi takımda oynamış, yok kaç numara ayakkabı giyermiş. Size ne be ?

6/d) 1950 de Fransa'da üstü açık arabası ile giderken, boş oksijen tüpleri yüklü bir kamyonla çarpışıp, kamyondaki tüplerin altında ezilerek...

Meraklısına Not: Elektrik tellerine yazılan Albay Helmut Lent, Schaufer’in ardından 105’i gece, 8’i gündüz 113 hava zaferine sahip en başarılı ikinci gece avcısı idi. 1983'te Almanya'da otoyol kazasında ölen pilot ise Gerhard Barkhorn'du. 301 hava zaferi sahibi bu pilot, savaştan sonra Alman Hava Kuvvetleri'nin gelişiminde önemli rol oynadı. Hockenheimring’de yarış sırasında ölen Theodor Weissenberger ise, 208 hava zaferi ile en çok uçak düşüren pilot sıralamasında 11. sırada yer almaktadır.

[1] Rudel, Hans Ulrich, “Stuka Pilot”, Euphorion Books, Dublin, 1952.
Gunter Bloemertz, “Heaven Next Stop”, Impressions of a German Fighter Pilot. William Kimber & Co. Ltd., Third Edition, London, 1954.
Knoke, Heinz,”I Flew for Führer”, The Story of a German Airman, Evans Brothers Limited,Sixth Edition, London, 1954

[2] Doğal olarak epey gözü kara bir adam olan Heinz Knoke savaştan sonra anılarını yazıp epey popüler oluyor. Doğu cephesinde Sovyetler’e karşı da görev yapnış olmasına rağmen, hava kuvvetlerinde tanınmasına neden olan ve kitabında detaylı olarak anlattığı, Müttefiklerin Almanyayı ağır bir hava bombardımanı ile dize getirmeyi amaçladıkları 1943 sonlarından itibaren şiddetlenen çarpışmalar. Dört motorlu bombardıman uçakları üzerine atılan bombalar, Amerikan av pilotları ile yapılan ölümcül it dalaşları vs. epey renkli olarak anlatılıyor. Türkçe’ye Baskan Yayınları tarafından sanırım 1970’lerde çevrildi. Fransızca’dan çevrilmiş olabilir. Hatırladığım kadarıyla orijinal adı “Le Grand Chasse” olarak veriliyordu. Yıllar sonra İngilizcesini de okuduğumda usturuplu bir çeviri olduğuna inandığım bu kitabı sayısını unuttuğum kadar çok okumuştum.

[3] JV44 Avcı Birliğinde rütbe sırasıyla ilk sekiz pilot toplam 1112 müttefik uçağı düşürmüşler ! General Galland 103. Albay Lützow 110. Albay Johannes Steinhoff 176. Yarbay Heinz Bär 221. Binbaşı Gerhard Barkhorn 301. Binbaşı Erich Hohagen 56. Binbaşı Schnell 72. Binbaşı Willy Herget 73. Bu toplama Yüzbaşı Walter Krupinsky’nin 197 zaferi dahil değil ! JV44 ile ilgli bazı ayrıntılar için bu blog‘daki The First and the Last yazısına bakılabilir.


Edited By Miki.
Mühim Not: Bu yazının aslı  plastik modelcilik  sitesi Özkan Türker 'de bulunuyor.

Fotograflar: 1. He 162 Jet avcı uçağı. Garip bir uçan makine. 1/48 ölçekli  plastik model. Yapan ve fotoğrafını çeken BvP
                  2. Focke Wulf Fw190 A-4   Radyal piston motorlu avcı Uçağı. 1/48 ölçekli plastik model. Yapan ve fotoğrafını çeken BvP
                  3. Soldan sağa:  Hermann Graf, Egon Mayer.  "Fighter Aces of the Luftwaffe" adlı kitaptan Taranmış  fotoğraf.  BvP                
                 4. Soldan sağa: Jonny Schmitt, Gustav Denk, Johannes Steinhoff, Gerhard Barkhorn.
"Fighter Aces of the Luftwaffe" adlı kitaptan Taranmış fotoğraf. BvP

5 yorum:

Griffith dedi ki...

Meydan Laurus gibi blog valla.:)
Şahane bilgiler. İlk resimdeki model gerçek mi yau? Jet de mi yapmış saykolar taa o zaman...

Griffith dedi ki...

Vallahi gerçekmiş...

http://tr.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_162

Bu nazilerin de tek bilmediği 5 vakit namazmış be argadaş.

gerisi önemli değil... dedi ki...

aslında 1. savaşın pilotları daha şanlı kişilerdir. 2 dekilerin uçakları daha iyiydi. hem 1 de alman pilotların ırak ve suriye cephelerinde yaptıkları, koskoca kızıl baron var. gelmiş geçmiş en büyük pilot :)

eğer goring adlı salağa emanet etmeselerdi hava kuvvetlerini büyük ihtimal alman havacıları fransada olduğu gibi sovyetleri ve ingiltereyi de dümdüz ederlerdi. goring alman hava kuvvetleri mükemmel bir şekilde kursa bile içine sıçan kişidir de.

o değilde, student derim, gerisi önemli değil. paraşütçü birliklerin komutanı, efsane herfi. hollanda yı işgal etti, girit i işgal etti, izin verseler malta, kıbrıs ve cebelitarık ı da alırdı o müthiş paraşütçü alman subayı :)

havacıların düşmanlığı sadece havadaymış, yere inince düşmanlık falan kalmazmış, goring bu yüzden amerikan havacılarına teslim olup bir kaç gün gününü gün etmiş :)

Korhan dedi ki...

Bi Emil Lang'ı bildim :( Özkan Türker kim neden kullanıyo yazını haa neden hayatında benden başkasımı var? Yaşatmam!!

Korhan dedi ki...

İşyerinde üstünkörü okumuştum şimdi sindire sindire okudum. Baronum dehşet bi yazı bu ya.Ayrıca hala özkan türker'e kılım kıskandım! Bütün ilgi 2.dünya savaşına mı az da modern uçaklardan şeyetsen ya güzel üslubunla.